POZNÁME PRVÉ VÝSLEDKY MONITOROVANIA RIZIKA SEGREGÁCIE NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH
POZNÁME PRVÉ VÝSLEDKY MONITOROVANIA RIZIKA SEGREGÁCIE NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH
Cieľ
nový systém pravidelného monitorovania rizika segregácie na základných školách má zabezpečiť rovnaké príležitosti pre všetky deti.
Systém identifikuje príznaky segregácie, čo umožní rezortu školstva prijímať účinné opatrenia na jej predchádzanie.
Prvá pilotná správa z monitorovania za školský rok 2022/2023 ukázala:
z celkového počtu 2 067 základných škôl na Slovensku čelí riziku segregácie až 468 škôl
až 23 %,
väčšinu identifikovaných škôl navštevujú žiaci z marginalizovaných rómskych komunít,
v 326 z týchto škôl je zastúpenie žiakov v riziku nerovnomerné
buď tvoria viac ako polovicu všetkých žiakov školy, alebo sú rozdelení nerovnomerne medzi triedy,
ďalších 142 škôl sa nachádza v obciach s vyššou koncentráciou marginalizovaných komunít, čo značne ovplyvňuje ich situáciu.
Tieto školy čelia špecifickým výzvam, ako sú horšia dochádzka a nízka pripravenosť prvákov.
Monitoring rizika segregácie vychádza z Konceptu monitorovania rizika segregácie, ktorý poskytuje metodický základ pre hodnotenie a elimináciu segregácie na školách.
Dôležitou súčasťou aktivít v tejto oblasti je aj Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní, vydaná v decembri 2023.
Príručka ponúka:
právny výklad definície segregácie,
opisuje situácie, ktoré ju predstavujú,
navrhuje konkrétne riešenia na podporu rovnosti šancí pre všetky deti.
Okrem identifikácie rizikových škôl zahŕňa monitoring aj vyhodnocovanie širšieho kontextu, v ktorom sa tieto školy nachádzajú.
Pilotná správa je zameraná na segregáciu voči žiakom žijúcim v marginalizovaných rómskych komunitách, kde je problém najvypuklejší, hoci problému segregovaného vzdelávania čelia aj iné skupiny žiakov:
žiaci so zdravotným znevýhodnením,
iným materinským jazykom.
Keďže rezort nedisponuje spoľahlivými etnickými dátami, za žiakov v riziku segregovaného vzdelávania považujeme žiakov, ktorí sú
buď zo sociálne znevýhodneného prostredia, z domácnosti v hmotnej núdzi,
alebo hovoria po rómsky.
Ďalšie opatrenia, ktoré pozitívne ovplyvňujú odstraňovanie segregácie vo výchove a vzdelávaní:
zavedenie povinnej predškolskej výchovy pre 5-ročné deti,
zabezpečenie právneho nároku na miesto v materskej škole pre 3- a 4-ročné deti,
systém nárokovateľných podporných opatrení,
výzva na zvýšenie kapacít materských a základných škôl v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR,
podpora na odstránenie dvojzmennej prevádzky základných škôl,
národný projekt na včasné varovanie pred predčasným ukončením školskej dochádzky,
projekt Príležitosť pre všetkých, ktorého cieľom je podporiť desegregáciu vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít.
Inštitút vzdelávacej politiky
Autor správy, foto a správu publikoval Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR on Facebook Zdroj Read More
V prípade, že nájdete chybu alebo preklep prosím kontaktujte nás.