📊 POZNÁME PRVÉ VÝSLEDKY MONITOROVANIA RIZIKA SEGREGÁCIE NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH
📊 POZNÁME PRVÉ VÝSLEDKY MONITOROVANIA RIZIKA SEGREGÁCIE NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH
🟢 Cieľ ➡️ nový systém pravidelného monitorovania rizika segregácie na základných školách má zabezpečiť rovnaké príležitosti pre všetky deti.
➡️ Systém identifikuje príznaky segregácie, čo umožní rezortu školstva prijímať účinné opatrenia na jej predchádzanie.
📊 Prvá pilotná správa z monitorovania za školský rok 2022/2023 ukázala:
➡️ z celkového počtu 2 067 základných škôl na Slovensku čelí riziku segregácie až 468 škôl ➡️ až 23 %,
➡️ väčšinu identifikovaných škôl navštevujú žiaci z marginalizovaných rómskych komunít,
➡️ v 326 z týchto škôl je zastúpenie žiakov v riziku nerovnomerné ➡️ buď tvoria viac ako polovicu všetkých žiakov školy, alebo sú rozdelení nerovnomerne medzi triedy,
➡️ ďalších 142 škôl sa nachádza v obciach s vyššou koncentráciou marginalizovaných komunít, čo značne ovplyvňuje ich situáciu.
☝️ Tieto školy čelia špecifickým výzvam, ako sú horšia dochádzka a nízka pripravenosť prvákov.
➡️ Monitoring rizika segregácie vychádza z Konceptu monitorovania rizika segregácie, ktorý poskytuje metodický základ pre hodnotenie a elimináciu segregácie na školách.
➕ Dôležitou súčasťou aktivít v tejto oblasti je aj Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní, vydaná v decembri 2023. ⤵️
➡️ Príručka ponúka:
➕ právny výklad definície segregácie,
➕ opisuje situácie, ktoré ju predstavujú,
➕ navrhuje konkrétne riešenia na podporu rovnosti šancí pre všetky deti.
☝️ Okrem identifikácie rizikových škôl zahŕňa monitoring aj vyhodnocovanie širšieho kontextu, v ktorom sa tieto školy nachádzajú.
➡️ Pilotná správa je zameraná na segregáciu voči žiakom žijúcim v marginalizovaných rómskych komunitách, kde je problém najvypuklejší, hoci problému segregovaného vzdelávania čelia aj iné skupiny žiakov:
➡️ žiaci so zdravotným znevýhodnením,
➡️ iným materinským jazykom.
⚠️ Keďže rezort nedisponuje spoľahlivými etnickými dátami, za žiakov v riziku segregovaného vzdelávania považujeme žiakov, ktorí sú ➡️ buď zo sociálne znevýhodneného prostredia, z domácnosti v hmotnej núdzi, ➡️ alebo hovoria po rómsky.
🟢 Ďalšie opatrenia, ktoré pozitívne ovplyvňujú odstraňovanie segregácie vo výchove a vzdelávaní:
✅ zavedenie povinnej predškolskej výchovy pre 5-ročné deti,
✅ zabezpečenie právneho nároku na miesto v materskej škole pre 3- a 4-ročné deti,
✅ systém nárokovateľných podporných opatrení,
✅ výzva na zvýšenie kapacít materských a základných škôl v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR,
✅ podpora na odstránenie dvojzmennej prevádzky základných škôl,
✅ národný projekt na včasné varovanie pred predčasným ukončením školskej dochádzky,
✅ projekt Príležitosť pre všetkých, ktorého cieľom je podporiť desegregáciu vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít.
Inštitút vzdelávacej politiky
Autor správy, foto a správu publikoval Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR on Facebook