islovak.sk

online denné spravodajstvo – žijeme Slovenskom…

🚴 5 najčastejších otázok o nových cyklopruhoch na nábreží

🚴 5 NAJČASTEJŠÍCH OTÁZOK K NOVÝM CYKLOPRUHOM NA NÁBREŽÍ

Medzi mostom SNP a Šafárikovým námestím tento týždeň dokončujeme práce, vďaka ktorým tu vzniknú nové, bezpečné, oddelené cyklopruhy a oveľa komfortnejšie prepojenie nábrežia s historickým centrom mesta. Je prirodzené, že pri zásadnejšej zmene v organizácii dopravy vznikajú aj viaceré otázky. Tu sú odpovede na 5 najčastejších z nich.

1️⃣ Prečo nová cyklotrasa, keď na nábreží už jedna je?

Cyklotrasa tu práveže nie je. Vyznačená cykloinfraštruktúra v smere od Karlovej Vsi, v podobe zmiešaného cyklochodníka, končí pri moste SNP. Odtiaľ nasleduje už len obzvlášť frekventovaný chodník pre peších.

Nové cyklopruhy na Vajanského a Rázusovom nábreží priamo a bezpečne prepoja cyklistickú infraštruktúru v smere z Karlovej Vsi do centra mesta s ďalším pokračovaním na Ružinov a Nové Mesto a tiež prípojnú cyklistickú infraštruktúru do Petržalky a ďalej v smere toku Dunaja.

2️⃣ Ako má fungovať doprava, keď redukujete počet pruhov pre autá na polovicu?

Áno, pri rovnakom počte vozidiel by to s polovičným počtom pruhov nefungovalo. Dáta ale hovoria jasne – 70 % vozidiel nábrežím len prechádza. Znamená to, že tu nemajú svoj cieľ a môžu tak využiť aj vhodnejšiu trasu, ktorá neprechádza centrom mesta. Ak títo vodiči zvolia napr. trasu po Einsteinovej, ktorá je na tranzit dimenzovaná, zvládneme to. V niektorých úsekoch, napríklad pri Námestí Ľ. Štúra v smere na Šafárikovo námestie už dnes bol len jeden jazdný pruh.

3️⃣ Prečo je nutné zobrať jazdné pruhy, nedá sa cyklotrasa postaviť vedľa?

V tomto úseku jednoducho nie je dosť miesta. Frekventované chodníky promenády sú už teraz úzke. Obmedzovať peších v centre mesta a pri kontakte s Dunajom tak nemôže byť riešením. Ďalej je tu parčík a viaceré prekážky (budovy, pamätníky). Plnohodnotnú, oddelenú, bezpečnú cyklotrasu tu tak nie je možné postaviť mimo cesty.

4️⃣ Prečo je niekde zdieľaný bus-cyklopruh? Nie je to nebezpečné?

Pred úsekom s novými cyklotrasami je nutné mať bus pruh, aby sme minimalizovali meškanie MHD. Ďalší cyklopruh vedľa bus pruhu sa tu zatiaľ nezmestí.

Nie je to ideálne riešenie, ale zmiešané bus-cyklo pruhy sú stále bezpečnejšie než alternatíva, nakoľko v klasickom buspruhu cyklisti jazdiť nemôžu. Zmiešanými bus-cyklo pruhmi tak predchádzame extrémne nebezpečnej situácii, keď využíva cyklista priebežný jazdný pruh naľavo od busu pruhu, pričom cyklista je tak zprava predbiehaný MHD, a zľava ostatnými vozidlami, práve do priestoru pojazďovanému autobusmi.

5️⃣ Prečo nemôžu autobusy alebo autá jazdiť po električkovej trati?

Električková trať je tu na väčšine úseku aj tak jednosmerná. Súčasné podložie trate navyše nie je dimenzované na pravidelné spojazdňovanie autami a autobusmi. A čo je asi najdôležitejšie, autá využívajúce električkovú trať by električky výrazne spomaľovali a ohrozovali tak spoľahlivosť električiek, ktoré sú tu nosným dopravným systémom.

Práce majú byť dokončené pred začiatkom školského roka 4.9. Bližšie info o projekte nájdete tu https://www.facebook.com/Bratislava.sk/posts/pfbid09ntqB4wDyhcVkLn2MF77F9gm2URPxtGYwSa1R2w23JeDdCf3EgbWiMFGmys1Xg5Gl

Autor správy, foto a správu publikoval Bratislava – hlavné mesto SR on Facebook

LEAVE A RESPONSE

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *