CHCEME, ABY ŠTÁT FINANCOVAL ASISTENTOV POVINNE Zaviazali sme sa k tomu v Pláne obnovy, požaduje to od nás Európska komisia a sa…
CHCEME, ABY ŠTÁT FINANCOVAL ASISTENTOV POVINNE
Zaviazali sme sa k tomu v Pláne obnovy, požaduje to od nás Európska komisia a samozrejme to dlhodobo žiadajú školy, učitelia aj rodičia. S povinným financovaním navrhujeme aj kľúč automatického prideľovania asistentov, čím počet asistentov narastie asi na 18 000 a pribudnú aj v materských a stredných školách.
Dnes štát nie je povinný asistentov financovať a závisíme len od toho, koľko financií nám nich vyčlenia zo štátneho rozpočtu. Preto navrhujeme, aby sa asistenti financovali povinne a automaticky (bez toho, aby o nich škola musela žiadať) a aby spolu s nimi dostávali školy automaticky školského špeciálneho pedagóga alebo školského psychológa, logopéda a podobne.
Toto prinášame v legislatívnom návrhu a katalógu podporných opatrení, ktoré v týchto dňoch predkladáme do pripomienkového konania. Tu je niekoľko hlavných zmien:
1. Štát bude povinný asistentov financovať
V zákone meníme formuláciu „môže prideliť“ asistenta na „pridelí“ asistenta.
2. Asistenti sa budú prideľovať automaticky
Riaditeľ nebude musieť o nič žiadať, asistenta dostane automaticky. V závislosti od počtu žiakov so zdravotným znevýhodnením v danej triede bude triede pridelený asistent.
Napríklad:
1 žiak zo zdravotným znevýhodnením – 0,5 úväzku asistenta
2 žiaci – 0,75 asistenta
3 žiaci – 1 asistent
Atď…
Toto platí pre bežné ZŠ a SŠ. Pri špeciálnych školách je kľúč pridelenia 1 asistent na 1 triedu.
3. Po prvýkrát sa budú prideľovať asistenti učiteľa aj do MŠ.
Rovnako pôjdu asistenti do MŠ automaticky a podľa kľúča podľa veľkosti MŠ
počet tried do 4 – 1 asistent
počet tried 4-7 – 1,5 asistenta
počet tried 8 – 2 asistenti
4. Prideľovať sa budú automaticky aj školskí špeciálni pedagógovia a odborní zamestnanci
Školský podporný tím okrem asistenta môže pozostávať zo školského špeciálneho pedagóga, školského psychológa, sociálneho pedagóga, školského logopéda či liečebného pedagóga.
Aj tu stanovujeme kľúč podľa veľkosti školy. Napríklad pri ZŠ to bude:
100-200 žiakov: 0,5 úväzku
201-300 žiakov: 1 úväzok
301-400 žiakov: 1,5 úväzku
401-600 žiakov: 2 úväzky
601-800 žiakov: 2,5 úväzku
800 a viac žiakov: 3 úväzky
Naším cieľom je, aby každé jedno dieťa dostalo podporu a pomoc, ktorú potrebuje a aby ju dostalo automaticky, bez toho, aby žiaci, rodičia a učitelia boli mesiace v neistote. Chceme takto vytvoriť predvídateľný systém, v ktorom školy, zamestnanci aj rodičia vedia, s čím majú počítať a v ktorom nielen žiak, ale aj celá trieda a škola dostáva potrebnú podporu.
📸 Foto: TASR, Martin Baumann
Autor správy, foto a správu publikoval Branislav Gröhling – Vzdelanie je budúcnosť krajiny on Facebook Zdroj Read More