Photos from Bratislava – hlavné mesto SR’s post
🚲 🚧 Minulý týždeň sme začali s prácami na Rázusovom a Vajanského nábreží, ktoré výrazne zmenia organizáciu dopravy v tejto časti nábrežia. Vo výsledku prinesú novú, bezpečnú cyklo infraštruktúru, stíšenie tranzitnej automobilovej dopravy, ako aj komfortnejšie prepojenie Dunaja s historickým centrom mesta. Najvýraznejšou zmenou projektu bude vybudovanie oddelených cyklopruhov a tiež zrušenie jedného jazdného pruhu pre vozidlá medzi Mostom SNP a Šafárikovým námestím v každom smere. V skutočnosti však ide o komplexnejší projekt, ktorý bude zahŕňať aj úpravy svetelnej signalizácie, zrušenie niektorých odbočení či úpravy priechodov a debarierizáciu.
Pochopiteľne sa hneď po zverejnení zámeru objavili aj obavy o tom, čo sa stane s dopravou, keď namiesto dvoch pruhov pre autá zostane len jeden. Aby sme pre túto časť nábrežia zvolili to najlepšie možné riešenie pre všetkých účastníkov premávky, opierali sme sa o dáta a dopravné simulácie. Vďaka nim vieme, že aj keď projekt bude mať bez pochýb dopady na automobilovú dopravu na nábreží, pri zmene návykov časti vodičov a vodičiek sa môžeme vyhnúť zásadnejším komplikáciám.
Dáta z mája 2023 totiž ukazujú, že v poobedňajšej aj v rannej špičke prechádza v smere od Šafárikovo námestia na Most SNP približne 1 600 vozidiel za hodinu. V opačnom smere od Mosta SNP na Šafárikovo námestie je to približne 1 100 vozidiel za hodinu. Čo je však kľúčové, takmer 70 % vozidiel týmto úsekom iba tranzituje, čiže ich destináciou nie je územie medzi mostom Lanfranconi a Landererovou ulicou. Je to obrovský podiel jázd, pri ktorých nie je nevyhnutné využívať trasu po nábreží. Tieto vozidlá môžu využiť napríklad trasu po Einsteinovej na druhej strane Dunaja a prechod cez niektorý z mostov v závislosti od cieľovej destinácie. Einsteinova je na tranzitnú dopravu dimenzovaná a prejazd touto trasou za bežných okolností trvá približne rovnako dlho ako trasa po nábreží. Tá je síce na vzdialenosť kratšia, ale je zaťažená križovatkami a svetelnou signalizáciou.
V žiadnom prípade teda zámerom mesta nie je zmestiť rovnaký počet vozidiel do polovičného počtu jazdných pruhov. To by, samozrejme, znamenalo kolaps dopravy. Ak si však vodiči, ktorí nábrežím len tranzitujú, zvolia vhodnejšiu alternatívu, nábrežie by to malo zvládnuť bez zásadnejších problémov.
Z dopravných prieskumov tiež vieme, že zápchy na Vajanského nábreží spôsobovalo aj odbočovanie vozidiel cez električkovú trať na Fajnorovo nábrežie v smere zo Šafárikovho námestia a do Kúpeľnej ulice v smere od Mosta SNP. Kým odbočujúce auto dávalo prednosť vozidlám v protismere a električke, vozidlá za ním museli stáť. Toto zdržanie po novom minimalizujeme zrušením možnosti ľavých odbočení. Fajnorovo nábrežie zostane naďalej dostupné pre vozidlá v smere od Mosta SNP. Kúpeľná ulica bude bez zmeny dostupná v smere od Šafárikovho námestia, pričom od Mosta SNP bude po novom dostupná cez Mostovú a Medenú ulicu. Kapacita ľavého odbočenia na Mostovú bude vyššia, v súčasnosti na zelenú prejde 5 vozidiel, po novom 8 až 9 vozidiel. Podrobné výkresy novej organizácie dopravy nájdete tu https://bit.ly/nabrezie_POD .
Dôležité je tiež minimalizovať meškanie spojov MHD, ktoré na časti nábrežia budú zdieľať zostávajúci jazdný pruh s autami. Projekt preto zahŕňa pred niektorými križovatkami aj zmiešané bus-cyklopruhy. Z dopravných simulácií vieme, že najväčšie riziko zdržania je práve na mieste, kde sa jazdné pruhy zlievajú. Preto na Dostojevského rade pred Šafárikovým námestím, kde sa dva priame pruhy redukujú do jedného, vznikne zmiešaný bus-cyklopruh.
Cieľom projektu je tiež vylepšiť prepojenie nábrežia a historického centra pre chodcov. Preto projekt zahŕňa aj úpravy samotných priechodov. Okrem debarierizácie podľa štandardov Metropolitný inštitút Bratislavy prejde výraznejšou zmenou najmä najvyťaženejší priechod pri Rybnom námestí. Chodci tak budú môcť prejsť celú šírku cesty na jedenkrát.
Nakoľko aktuálna organizácia dopravy kvôli prácam je takmer totožná so stavom po dokončení projektu, práve teraz je ideálny čas na to, aby si vodiči a vodičky, ktorí nábrežím doteraz iba tranzitovali, postupne zvykali na nové trasy. Je dôležité pripraviť sa na zmenu návykov ešte skôr, ako pocítime návrat plnej intenzity premávky spojenú so začiatkom školského roka.
Autor správy, foto a správu publikoval Bratislava – hlavné mesto SR on Facebook Zdroj Read More
Napíšte nám v prípade preklepu alebo chyby v článku. Ďakujeme