Photos from Bratislava – hlavné mesto SR’s post
Zlepšujeme bezpečnosť detí v okolí škôl.
Predstavujeme stavebné riešenia priestorov na Vazovovej a Mudroňovej. Na dočasné riešenia v rámci týchto dvoch projektov sme zaznamenali mnohé reakcie a sčasti aj oprávnenú kritiku. Verím, že konečná podoba stavebných riešení, ktoré vzišli práve zo skúseností a spätnej väzby obyvateliek a obyvateľov k dočasným riešeniam, prinesú skutočné zlepšenie kvality, obsluhy a hlavne bezpečia detí na týchto citlivých miestach.
Zvyšovanie bezpečnosti našich detí v uliciach je pre nás top prioritou a logicky sme začali práve s bezpečnosťou detí v okolí škôl. Bratislava má dnes viac ako 90 základných škôl a od roku 2022 sme spolu s Metropolitný inštitút Bratislavy zapojili už 11 z nich do programu Mesto pre deti. Pri siedmich sme už aj zrealizovali intervencie vo fyzickom priestore.
Prvoradým cieľom pri všetkých intervenciách je zvýšenie bezpečnosti detí. Spoločným menovateľom pri väčšine škôl sú komplikované až chaotické situácie, ktoré vznikajú pred školami na začiatku a konci vyučovania, kedy sa v malom priestore pohybuje veľký počet chodcov a vozidiel. Či už ide o vyvýšené priechody, nové usporiadanie križovatky, alebo parkovania, samotné riešenia vždy závisia od konkrétnych podmienok a priestorového usporiadania pri každej škole. Ako vedľajší produkt môžu pri týchto riešeniach vznikať aj nové malé verejné priestory.
Faktom však je, že ani tie najlepšie dopravné analýzy a simulácie nemusia so 100 % presnosťou predvídať výsledok zmeny v uliciach. Preto po vzore miest, ku ktorým vzhliadame, robíme tieto zmeny najprv s dočasnými úpravami, napr. s farbou na asfalt alebo plastovými stĺpikmi. Tie do priestoru rýchlo prinesú podstatu zmeny, ale nepredstavujú pre mesto veľké výdavky. Až po preverení zmeny sa pristupuje k trvalému riešeniu. Zapojenie obyvateľov, rodičov a škôl je v tomto absolútne zásadné, pretože okolie škôl poznajú najlepšie a na základe ich podnetov a potrieb tvoríme najprv návrh dočasného riešenia. A na základe ich skúseností s dočasnou zmenou potom navrhujeme aj konečnú podobu stavebného riešenia. Až po preverení zmeny sa pristupuje k trvalému riešeniu.
V niektorých prípadoch sa želaný efekt dostaví hneď a stavebné riešenie novú situáciu len s menšími úpravami premení do kvalitnejších materiálov a povrchov. V iných prípadoch treba pôvodné riešenie radikálnejšie upraviť. Práve Vazovova a Mudroňova sú príkladom oboch.
👉 Jedným z hlavných cieľov intervencie na Vazovovej bolo zmeniť geometriu a polohu križovatky s Mýtnou, kde sa pohybuje nemalá časť detí cestou do školy, ale autá do tejto križovatky vchádzali veľkou rýchlosťou. Umiestnenie jazdného pruhu do bezpečnejšej polohy, okrem nového priechodu pre chodcov a miesta na krátke zastavenie, vytvorilo aj nový priestor vymaľovaný farbou na asfalte a ohraničený plastovými kuželmi. Treba zdôrazniť, že vznik tohto priestoru bol iba vedľajším produktom a určite to nemal byť priestor na hranie, ako niektorí tvrdili. Pravdou však je, že vymaľovaná plocha pôsobila mätúco a mohla byť využitá efektívnejšie.
Vo finálnom stavebnom riešení zostáva veľkosť novej plochy aj nové usporiadanie križovatky takmer rovnaké, ako to bolo v dočasnom riešení. Využitie a charakter novej plochy sú však úplne iné. Kvalitné dláždené koridory pre peších oddelené od cesty zelenými pásmi a obrubníkmi, kopec novej zelene a stromy tam, kde kedysi bol asfalt, stojany na bicykle, lavičky, úplne nový priechod tam, kde doteraz ľudia príliš často prebehovali cez cestu, a tiež miesto na krátke zastavenie áut. V rámci intervencie na Vazovovej sme vytvorili celkovo 10 miest na parkovanie alebo vykladanie, čo je win-win riešenie z pohľadu bezpečnosti aj obsluhy.
👉 Pri ZŠ Mudroňova tiež vznikol nový priestor s asfaltovými farbami, cez ktorý sa deti mohli bezpečnejšie pohybovať, ako aj nové miesta na krátke zastavenie. Špecifická situácia okolo tejto školy a pravidlá pri vyzdvihovaní detí zo školy však ukázali, že miesta na vyzdvihnutie zďaleka nestačili a problémová obsluha vozidlami ako aj pohyb detí cez zložitú frekventovanú križovatku sa dostatočne nezlepšili. Preto sme na základe viacerých stretnutí so školou a rodičmi podobu celej zmeny výrazne upravili.
Priamo na Mudroňovej vytvárame 6 parkovacích miest v úplne nových zálivoch na krátkodobé státie pre rodičov, plus 4 parkovacie miesta v priestore pred hotelom. Spolu so 6 miestami na 20 minútové státie na Myjavskej sme tak v rámci intervencie vytvorili dokopy 16 miest na krátke parkovanie. Pridali sme tiež rýchloobrátkový pás, kde môžu naraz zastaviť 4 autá, alebo školské autobusy, pre ktoré bolo nakladanie žiakov priamo na tranzitnej Mudroňovej komplikované.
Čo je však podstatné, výrazne zvyšujeme bezpečnosť pohybu detí so štyrmi novými vyvýšenými priechodmi vo všetkých smeroch k škole, vrátane toho cez Mudroňovu. Čiže aj deti vystupujúce z MHD v smere z centra plynule prejdú po chodníkoch a vyvýšených priechodoch až do školy na druhej strane frekventovanej cesty. Nové povrchy budú z kvalitnej bratislavskej dlažby a na mieste, kde býval asfalt, pribudne nová zeleň. Z pohľadu bezpečnosti a obsluhy teda ide opäť o win-win riešenie.
Zmeny, ktoré vidíte na vizualizáciách začneme realizovať hneď so začiatkom letných prázdnin.
Autor správy, foto a správu publikoval Bratislava – hlavné mesto SR on Facebook Zdroj Read More
V prípade, že nájdete chybu alebo preklep prosím kontaktujte nás.