VYHLÁSENIE – SCHVÁLENIE ROZPOČTU “POMOCI ĽUĎOM” NESMIE BYŤ NIKDY PODMIENENÉ SCHVÁLENÍM “POMOCI NAŠIM ĽUĎOM” Vážený pán predseda…
VYHLÁSENIE – SCHVÁLENIE ROZPOČTU “POMOCI ĽUĎOM” NESMIE BYŤ NIKDY PODMIENENÉ SCHVÁLENÍM “POMOCI NAŠIM ĽUĎOM”
Vážený pán predseda vlády Eduard Heger,
programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky vo svojom úvode hovorí: „Občania vo voľbách v roku 2020 odmietli politiku, ktorej podstatou je zneužívanie verejnej moci na zabezpečenie osobného prospechu, ktorá bola chránená beztrestnosťou. Politikom tak vyslali jasný signál, že sa požiadaviek na rovnosť pred zákonom a spravodlivosť nemienia vzdať. A dali tejto vláde silný protikorupčný mandát.“ Tieto slová nie sú pre nás len písmenami na papieri, naopak, sú dôvodom, prečo sme stále súčasťou tzv. vládnej koalície.
V tejto súvislosti si dovoľujeme uviesť, že vzhľadom na to, že aktuálne neexistuje stabilná parlamentná väčšina 76 poslancov, ktorá by podporovala vládu Slovenskej republiky, teda väčšina, ktorá by hlasovala aj za návrh „štátneho rozpočtu na rok 2023“, chceme veľmi jasne a verejne odmietnuť akékoľvek podozrenia na získavanie podpory k návrhu „štátneho rozpočtu na rok 2023“, a to napríklad výmenou za podporu takých návrhov zákonov, ktoré sú v rozpore s programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky alebo výrazným spôsobom zasahujú do trestnej politiky štátu v prospech aktuálne obžalovaných osôb podozrivých z korupčnej činnosti páchanej napríklad za vlád strany Smer – SD.
Na aktuálnej 78. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky v tejto súvislosti hovoríme o dvoch návrhoch zákonov. Návrh novely Trestného zákona (parlamentná tlač 1246) a návrh novely Trestného poriadku (parlamentná tlač 1243). Prijatie týchto opozičných návrhov novely zákonov by okrem iného znamenalo (i) oslabenie nezávislosti Úradu špeciálnej prokuratúry, (ii) faktickú dozorovú právomoc generálneho prokurátora nad špeciálnym prokurátorom, (iii) znefunkčnenie inštitútu spolupracujúceho obvineného, (iv) ešte väčšiu formalizáciu Trestného poriadku a spomalenie vyšetrovaní, (v) možnosť použitia nezákonne získaných dôkazov v prospech obvinených a obžalovaných, (vi) zníženie trestov za majetkové trestné činy verejných funkcionárov, (vii) odňatie príslušnosti špeciálnej prokuratúry pre časť závažnej ekonomickej trestnej činnosti, (viii) popretie princípu „neznalosť zákona neospravedlňuje“, (ix) možnosť „vykúpenia“ sa z trestnej činnosti, (x) zníženie trestov za ekonomické trestné činy (napríklad tzv. „pranie špinavých peňazí“), (xi) zrušenie trestu prepadnutia majetku. Toto je len časť tých najzávažnejších a pre nás neprijateľných zásahov do trestnej politiky štátu, ktoré by nastali prijatím týchto návrhov zákonov.
Vzhľadom na mimoriadnu vážnosť témy a rovnako preto, aby v očiach verejnosti boli rozptýlené akékoľvek podozrenia a pochybnosti, že by tu mali existovať „dohody“ pri hlasovaní o návrhu „štátneho rozpočtu na rok 2023“ spojené so zmienenými parlamentnými tlačami 1243 a 1246, požadujeme, aby sa pred hlasovaním o štátnom rozpočte hlasovalo najprv o týchto tlačiach s tým, že ich poslanci vládnej koalície neschvália. Inak, žiaľ, nevieme s čistým svedomím hlasovať za prijatie „štátneho rozpočtu na rok 2023“.
Pri formulovaní tejto podmienky vychádzame z predpokladu, že všetci poslanci vládnej koalície rešpektujú už zmienené programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky a rovnako aj koaličnú zmluvu, ktorá v čl. II ods. 9 hovorí, že: „žiadna koaličná strana, resp. koaličné strany, nemôžu presadzovať svoje záujmy na úkor inej koaličnej strany spoločne so stranami opozície.“ Nehovoriac o fakte, že predmetné parlamentné tlače sú v príkrom rozpore s protikorupčným predsavzatím tejto vlády a taktiež jej programovým vyhlásením. Práve preto očakávame, že naplnenie našej podmienky bude pre hnutie OĽANO, rovnako ako hnutie SME RODINA len „formálnym“ postupom, ktorý umožňuje rokovací poriadok Národnej rady Slovenskej republiky. Rovnako, vzhľadom na sériu verejných vyhlásení predstaviteľov jednotlivých koaličných strán, že toto je „rozpočet pomoci ľuďom, ktorý je mimoriadne potrebný“, nebudú mať akýkoľvek problém splniť našu podmienku. O to viac, že sme presvedčení, že schválenie rozpočtu „pomoci ľuďom“ nesmie byť nikdy podmienené schválením „pomoci našim ľuďom“. Veríme, že tu máme s našimi koaličnými partnermi absolútnu zhodu.
Nechceme si preto ani len predstaviť, aké sklamanie a dezilúziu by v občanoch Slovenska vyvolalo čo i len podozrenie, nehovoriac o nepredstaviteľnej skutočnosti, že „návrh štátneho rozpočtu na rok 2023“ by bol schválený výmenou za opozičné novely Trestného zákona a Trestného poriadku. Práve preto je nevyhnutné, aby koaličné strany neváhali a jasne odmietli zmienené novely. Akýkoľvek iný postup by bol v príkrom rozpore s už citovaným programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky: „Vláda SR neumožní návrat starých časov. Budeme pokračovať vo vytváraní podmienok na očistu spoločnosti od korupcie, kriminálnych sietí, ktoré cudzopasia na verejnom majetku a podkopávajú dôveru občanov v spravodlivosť.“ Toto je principiálna otázka nielen pre nás, ale je to aj bytostný záujem Slovenska ako demokratického a právneho štátu.
Na záver si Vás dovoľujeme požiadať o zintenzívnenie rokovaní s predstaviteľmi demokratickej opozície, aby bol návrh rozpočtu na rok 2023 po nevyhnutných korekciách schválený.
Juraj Šeliga
Jana Žitňanská
Miriam Šuteková
Ján Mičovský
Autor správy, foto a správu publikoval Za ľudí on Facebook Zdroj Read More