islovak.sk

online denné spravodajstvo – žijeme Slovenskom…

ZHODNOTENIE LETNEJ TURISTICKEJ SEZÓNY 2021 Štatistiky vedené Horská záchranná služba zaznamenávajú návštevnosť, počet volaní na…

ZHODNOTENIE LETNEJ TURISTICKEJ SEZÓNY 2021

Štatistiky vedené Horská záchranná služba zaznamenávajú návštevnosť, počet volaní na tiesňovú linku, úrazovosť a bohužiaľ, aj úmrtnosť. Zdravie je krehké. A obzlášť vtedy, keď sa podcení vlastná sila a vytrvalosť.

Turistická sezóna je určená rozmedzím od 1.6 – 31.10, kedy sú otvorené turistické chodníky našich hôr. Počas tohto obdobia zasahovali záchranári HZS 478 krát. Úrazovosť oproti minuloročnej sezóne poklesla zhruba 7 % (leto 2020 – 512 zásahov).

Počas letnej sezóny, vzhľadom na miernejšie opatrenia proti šíreniu ochorenia Covid-19, zaznamenala HZS zvýšený pohyb zahraničných turistov z Českej republiky, Poľska, Maďarska, Ukrajiny, Nemecka a Rakúska.

Najsilnejším mesiacom bol august, kedy záchranári HZS pomáhali 145 turistom a horolezcom, avšak aj tu štatistiky evidujú pokles o 29 % (august 2020 – 203 zásahov).

Najviac zásahov mali záchranári HZS z Vysokých Tatier – 159, za nimi nasleduje Veľká Fatra – 74 zásahov a Malá Fatra so 71 zásahmi. Najmenej zásahov zaznamenali v Západných Tatrách a to 50.

Prevládali ľahšie a stredne ťažké poranenia končatín a vyčerpania, prevažne na turisticky značených chodníkoch. Žiaľ, oproti predchádzajúcemu roku stúpol počet srdcových zlyhaní s následnou potrebou KPR z 10 na 15. Počas letnej turistickej sezóny si hory vyžiadali 16 životov. Za rovnaké obdobie v roku 2020 zahynulo v horách 22 osôb. Jednalo sa prevažne o zlyhanie životných funkcií.

Najpočetnejšou skupinou návštevníkov hôr ostávajú za posledné roky Slováci. Túto letnú sezónu potrebovalo pomoc horských záchranárov 332 z nich. Za nimi nasledujú českí turisti s celkovým počtom 37 úrazov a turisti z Poľska, ktorých úrazovosť oproti minulému roku klesla na 31.

Operačné stredisko tiesňového volania prijalo v hodnotenom období celkovo 582 tiesňových volaní. Najviac žiadostí o pomoc bolo prijatých prostredníctvom tiesňovej linky 18300, nasledujú žiadosti o pomoc prijaté prostredníctvom tiesňovej linky 112 a potom 155.

Volajúcim vedeli operátori HZS pri zablúdení pomôcť aj telefonickou navigáciou za pomoci lokalizačného linku či Aplikácie HZS, ktorú užívatelia postupne častejšie začínajú využívať aj na privolanie pomoci. Operátorovi ponúka možnosť zahájiť s volajúcim online chat, prostredníctvom ktorého je možné posielať napríklad fotografie z miesta nehody alebo konkrétnych zranení.

Horská záchranná služba, ĎAKUJEME, že vás máme! 🤗


Autor správy, foto a správu publikoval Ministerstvo vnútra SR on Facebook

LEAVE A RESPONSE

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *